انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی-دانشگاه محقق اردبیلی

در راستای فعالیت های علمی در زمینه جغرافیا و برنامه ریزی

انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی-دانشگاه محقق اردبیلی

در راستای فعالیت های علمی در زمینه جغرافیا و برنامه ریزی

انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی-دانشگاه محقق اردبیلی

وبلاگ حاضر مربوط به انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه محقق می باشد - انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی برای اولین بار در سال تحصیلی 95-1394 شروع به فعالیت نموده و عمده فعالیت آن در زمینه علمی مربوط به جغرافیا و برنامه ریزی، اطلاع رسانی و ... خواهد بود .امیدواریم در این راه همه دوستان ما را یاری کنند.
لینک کانال تلگرام انجمن: https://telegram.me/gplanninguma

۳۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

دکتررسول کلاهی در سال 1311 در شهر اردبیل بدنیا آمد. ایشان دارای مدرک دکتری رشته جغرافیا با گرایش جغرافیای انسانی و اقتصادی از دانشگاه سوربن پاریس است. گروه : علوم انسانی رشته : جغرافیا گرایش : جغرافیای انسانی و اقتصادی تحصیلات رسمی و حرفه ای : رسول کلاهی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه تدین شهر اردبیل و متوسطه را در دبیرستان صفوی به پایان رسانید . در سال 1327 وارد دانشسرای مقدماتی تبریز شد و در سال 1329 موفق به اخذ دیپلم گردید. استاد در سال 1330 جهت تکمیل تحصیلات وارد دانشسرای عالی تهران شد و در سال 1333 رشته تخصصی خود را با موفقیت کامل به پایان رسانید و رتبه اول را در امتحانات بدست آورد. طبق قانون شاگرد اولی به فرانسه اعزام شد. استاد کلاهی سال‌ها در دپارتمان جغرافیای دانشگاه معروف سوربن پاریس تحصیل نمود و از رساله خود تحت عنوان بررسی تطبیقی دو شهر روستایی در ایران و فرانسه (اردبیل و اتامپ) که زیر نظر پروفسور پیر ژرژ تألیف شده بود با موفقیت دفاع کرد و ضمن دریافت چندین شهادت‌نامه علمی در رشته های اقتصاد و تجارت جهانی و ارتباطات و انرژی به اخذ درجه دکتری جغرافیا با تخصص در جغرافیای انسانی و اقتصادی نائل آمد.


در طی نهمین دوره جشنواره ملی حرکت در دانشگاه محقق اردبیلی، مراسم یادبودی برای مرحوم دکتر رسول کلاهی با حضور آشنایان و بستگان ایشان توسط انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه محقق اردبیلی گرفته و آثار آن مرحوم به نمایش گذاشته شد.



دکتر رسول کلاهی

برای دانلود بیوگرافی دکتر رسول کلاهی میتوانید روی لینک زیر دانلود نمایید.

دریافت
حجم: 174 کیلوبایت

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۱۴
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

همایش روز ملی جمعیت با مشارکت اداره کل ثبت احوال استان، دانشگاه محقق اردبیلی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، امور فرهنگی و اجتماعی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

AWT IMAGE

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، پروفسور محمد نریمانی قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه رواج تک فرزندی، در شکل گیری شخصیت و آینده کودک تبعاتی ایجاد می کند، تصریح کرد: در خانواده های تک فرزندی، خواهر و برادری وجود ندارد که این مساله در اجتماعی شدن کودک مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: در خانواده های تک فرزند، چون الگویی برای کودک وجود ندارد بنابراین کودک از افراد خارج از دایره خانواده الگوگیری می کند.

نریمانی با بیان اینکه سه سبک سخت گیری، سهل گیری و متقاعد کردن برای تربیت فرزندان در خانواده ها وجود دارد، ادامه داد: در خانواده های تک فرزندی بیشتر از سبک های سخت گیری و سهل گیری استفاده می شود و کمتر از سبک متقاعد کردن استفاده می کنند که همین امر سبب می شود فرزند در برابر آسیب های اجتماعی دچار مشکل شود.

قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی افزود: کودکانی که تک فرزند هستند، معمولا نگران از دست دادن پدر و مادر خود می باشند که سبب آسیب پذیرتر بودن کودکان می شود.

وی اضافه کرد: در خانواده های تک فرزندی، کودک از نظر روانشناختی رشد پیدا می کند اما رشد هوش هیجانی به سختی انجام می شود.

طاهر شریفی معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل با بیان اینکه جمعیت یک موضوع استراتژیک است، گفت: مساله جمعیت در همه جای دنیا به یک بحث جدی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه زمانی سیاست های کنترل جمعیت در کشور اتخاذ شده بود، تصریح کرد: سیاست های کنترل جمعیت با موفقیت انجام شد اما دلیل موفقیت تنها تبلیغات نبود بلکه تغییر سبک زندگی و گرایش به زندگی شهری هم در موفقیت این سیاست ها نقش داشتند.

شریفی با بیان اینکه هرم سنی جمعیت کشور از قیف وارونه به حالت استوانه تغییر یافته است، افزود: امروز با سیاست جدید تحت عنوان افزایش جمعیت مواجه هستیم که در حال اجرا است.

اسد حسن زاده مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل با بیان اینکه حدود هزار و 400 نوع آمار در حوزه جمعیت وجود دارد ، گفت: حدود 90 درصد این آمارها می تواند در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با افزایش تعامل بین مراکز دانشگاهی می توان از آمارها برای تحلیل وضعیت بهره گرفت.

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل با اشاره به افزایش ضریب اطمینان آمارهای ثبت احوال تصریح کرد: در جمعیت شناسی ایران دو دوره متفاوت وجود دارد که مرحله اول آن مربوط به قبل از سال 1335 است که سرشماری هنوز در کشور انجام نشده بود اما دوره دوم مربوط به زمان بعد از سال 1335 است که سرشماری در کشور آغاز شده است.

AWT IMAGE

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۲۹
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

به همت گروه همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه، شورای ایرانیان خارج از کشور استانداری، شبکه انتشار دانش و انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه محقق اردبیلی، کارگاه آموزشی «سیستم های توزیع چندمرحله ای در حمل و نقل شهری» در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

AWT IMAGE

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی در ابتدای این کارگاه با بیان اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی فرصتی برای ایجاد تحرک در آموزش های دانشگاهی است، گفت: دانشکده ادبیات و علوم انسانی در پنج ماه اخیر بیش از 100 کارگاه آموزشی برگزار کرده و یک رکورد سه رقمی در این زمینه در تاریخ دانشکده های دانشگاه به جا گذاشته است.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی را در کمک به انتقال تجارب و دانش به دانشجویان موثر دانست و افزود: شور و نشاط کارگاه ها و برنامه های دانشجویی در اردیبهشت ماه در اوج خود بود و رفته رفته جای خود را به امتحانات خواهد داد.

ابراهیم پور با بیان اینکه این کارگاه به همت گروه همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه بلحاظ ارتباط با رشته های این دانشکده برگزار می شود، تصریح کرد: در این کارگاه ها تجارب اساتید از دانشگاه های مختلف داخلی و خارجی باید مورد توجه جدی دانشجویان قرار گیرد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان باید اساتید را در خصوص اطلاعات علمی به چالش بکشند، خاطرنشان کرد: این کارگاه ها فرصتی است تا دانشجویان بتوانند نهایت استفاده را از تجارب و دانش اساتید ببرند.

در ادامه فردین دشتی ساری درق دانشجوی دکتری دانشگاه آیندهوون هلند در خصوص موضوع پایان نامه خود مبنی بر سیستم های توزیع چندمرحله ای در حمل و نقل شهری به ارائه دیدگاه های خود پرداخت.

AWT IMAGE

******************************

AWT IMAGE


۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۲۸
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۶:۴۱
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۲۸
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

نهمین جشنواره ملی حرکت - مرحله دانشگاهی

 

مکان: دانشگاه محقق اردبیلی - سالن تربیت بدنی 1

 

زمان: 26 لغایت 28 اردیبهشت ماه از ساعت 9 الی 18

 


۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۲۱
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

به همت دانشکده ادبیات و علوم انسانی و با همکاری انجمن‌های علمی جغرافیا و برنامه ریزی و انجمن علمی مدیریت جهانگردی، بازدید علمی تخصصی از روستای هدف گردشگری تبریز «کندوان» با حضور اساتید محترم جناب آقایان دکتر بهرام ایمانی و دکتر نعمتی در تاریخ 18/02/1395 به عمل آمد. این روستا که جزو روستاهای هدف گردشگری تبریز هست و برای توسعه گردشگری این روستا طرح هادی روستا به طور کامل اجرا شده است. دانشجویان از این روستا بازدید علمی خود را انجام دادند.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۰۰
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

به همت انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی و با مشارکت انجمن علمی جغرافیای طبیعی،  کارگاه آموزشی" رقومی سازی نقشه ها " در تاریخ 23/02/1395 با تدریس دکتر علی عزیزی و با شرکت بیش از 40 نفر از دانشجویان در محل کلاس16 دانشکده ادبیات و علوم انسانی، به مدت 3 ساعت برگزار گردید. در این کارگاه دانشجویان به صورت عملی با رقومی سازی نقشه ها آشنا گردیدند.و ابزار های مختلف gis  برای رقومی سازه را یاد گرفتند.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۵۰
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

به همت انجمن علمی جغرافیای طبیعی و با همکاری انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی کارگاه تخصصی تحلیل فضایی در تاریخ1395/02/23 به مدت 4 ساعت برگزار گردید.

یکی از نرم افزارهای قابل استفاده در تحلیل فضایی نرم افزار ادریسی می‌باشد.نرم افزار ادریسی از ابتدا برای حل مشکلات سنجش از دوری، جغرافیایی، منابع طبیعی، محیط زیستی و کشاورزی پا به عرصه وجود گذاشته است. علاوه بر آن، یک گروه پژوهشی قوی در دانشگاه کلارک به طور دائم مشغول بررسی نظریه ها و روش‌های نو و وارد نمودن آن‌ها در نرم افزار هستند. گواه آن رشد و بالندگی این نرم افزار در طی دو دهه اخیر می‌باشد. دخالت متخصصان یاد شده، باعث شده است که نرم افزار ادریسی چیزی بیش از مجموعه ای نامنظم و غیر مرتبط از روش‌ها و رویه های قدیمی و جدید سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی باشد. در نتیجه، لزوم کارگاه  برای آموزش نرم افزار ادریسی در سطح کشور، برای محققین در رشته های مربوطه، امری ضروری بوده است. به همین دلیل است که این کارگاه ها ، به تألیف و آموزش این نرم افزار به زبانی ساده و گویا پرداخته اند.

سرفصل‌های ارائه شده در کارگاه تحلیل فضایی با نرم افزار ادریسی سلوا  در زیر آورده شده است:

فصل اول: مفاهیم و اصول سنجش از دور

فصل دوم: معرفی مقدماتی نرم افزار ادریسی

فصل سوم: آشنایی با نرم افزار ادریسی

فصل چهارم: فایل (FILE)جستجوگر در ادریسی(Idrisi Explorer)

 فصل پنجم: نمایش دادن لایه ها (DISPLAY)

فصل ششم: تحلیل‌های جی آی اس (GIS ANALYSIS)

فصل هفتم: تبدیل فرمت و ورود داده ها (Convert & Data Entry)
فصل هشتم: پردازش‌های تصاویر ماهواره ای (Image Processing)

فصل نهم: مدل سازی در ادریسی(Modeling)
فصل دهم: تهیه راهنمای نقشه (Composition)
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۳۳
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی

به همت انجمن علمی جغرافیا و برنامه کارگاه تخصصی اولویت بندی مراکز ثقل شهری  در تاریخ 22/02/1395 با تدریس جناب آقای افشار سیدین به مدت 2 ساعت و با حضور بیش از 50 نفر از دانشجویان در محل آمفی تئاتر  دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردید.

در این کارگاه دانشجویان ضمن آشنایی با مراکز حیاتی شهر و اولویت بندی کاربری های حساس و همچنین آشنایی با پدافند غیر عامل، با یکی از مدل های اولویت بندی مراکز ثقل شهری، مدل کارور، به صورت عملی آشنا گردیدند.

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۳۳
انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی